سند تحول حوزه هنری کرمانشاه اجرایی می‌شود

رئیس حوزه هنری کرمانشاه از تدوین و اجرای سند تحول سه ساله حوزه هنری استان خبر داد.

به گزارش ارتباط کرمانشاه، افشین آزادی در نشست خبری با اشاره به تدوین و اجرای سند تحول حوزه هنری گفت: این سند طی جلسات بسیار با کارشناسان، هنرمندان و اساتید تدوین شده و از مهر 1400 اجرای آن آغاز شده است.

وی به مشکلات حوزه فرهنگ و هنر اشاره کرد و افزود: با توجه به شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی یپش آمده عملا بودجه ای که باید به حوزه فرهنگ اختصاص داده نمی شود، بنابراین نمی توانستیم دست روی دست بگذاریم و چشم انتظار بودجه بنشینیم.

آزادی گفت: در همین راستا تدوین سند تحول حوزه هنری را در دستور کار قرار دادیم تا تمام ابعاد فعالیت های فرهنگی از جمله اقتصاد فرهنگ را برنامه ریزی کرده و برای آن چاره اندیشی و راهکار تعریف کنیم.

رییس حوزه هنری استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: این سند سه ساله شامل هفت راهبرد بوده که فعالیت های حوزه هنری استان را تا افق 1403 ترسیم کرده است.

آزادی اولین راهبرد این سند را تربیت و توانمندسازی فعالان فرهنگی عنوان کرد و افزود: برای انجام فعالیت های فرهنگی و هنری باید در گام اول استعداد ها در این زمینه کشف شوند و آموزش های لازم به آنها داده شود.

وی افزود: در این راهبرد به دنبال این هستیم که هنرمندان فعلی را در صورت نیاز آموزش داده و استعدادهای فرهنگی و هنری استان را شناسایی کرده و آنها را در مسیر فعالیت های فرهنگی و هنری قرار دهیم.

آزادی “توسعه کمی و کیفی تولیدات تاریخ شفاهی بومی انقلاب” را راهبرد دیگر حوزه هنری در این سند عنوان کرد و افزود: طبق تخمینی که داشته ایم متاسفانه تا سال 1410 عمده والدین شهدای جنگ تحمیلی را از دست میدهیم و تعداد معدودی از آنها باقی می مانند و این در حالی است که بسیاری خاطرات آنها هنوز ثبت و ضبط نشده است.

وی تصریح کرد: در همین راستا برای جمع آوری این خاطرات و این تاریخ شفاهی برنامه ریزی هایی صورت گرفته و حتی مقرر کرده ایم جمعا بیش از 40 کتاب در این زمینه به چاپ برسد.

رییس حوزه هنری استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در کنار تدوین کتاب، برای زنجیره ارزش این خاطرات هم برنامه ریزی شده و تولید تله فیلم، مستند، موشن گرافیک، انیمیشن، نقاشی و … از این خاطرات و تاریخ شفاهی در دستور کار قرار گرفته است.

آزادی در ادامه راهبرد سوم این سند را “تمرکز بر تولید محصولات هنری در راستای احیا و تقویت فرهنگ و هویت پهلوانی” عنوان کرد و افزود: همه کرمانشاه را به نام شهر استان پهلوانان می شناسند اما برای معرفی این فرهنگ و نمادهای آن اقدامی که باید صورت نگرفته است.

وی افزود: در این راهبرد در نظر داریم که جوانمردان و پهلوانان واقعی را در سطح استان شناسایی کرده و بر اساس زندگینامه آنها محصولات فرهنگی و هنری تولید کنیم.

آزادی “برجسته سازی الگوهای هویت بخش استان به جامعه کرمانشاهی و ملی” را دیگر راهبرد حوزه هنری در این سند عنوان کرد و افزود: کرمانشاه تنوع قومی و مذهبی بسیاری دارد و مفاخر بسیاری از دل اقوام و مذاهب آن بیرون آمده اند که متاسفانه نه در سطح کشور و نه حتی در سطح استان شناخته شده هستند.

وی افزود: در همین راستا شناسایی و معرفی این مفاخر و سرمایه های بومی کرمانشاه در این راهبرد در دستور کار قرار دارد و باید از زندگینامه این افراد محصولات فرهنگی و هنری تولید شود.

رییس حوزه هنری استان کرمانشاه سازماندهی گروه های اندیشه ای و نخبگانی فرهنگی هنری انقلاب در استان را دیگر راهبرد موجود در این سند عنوان کرد و افزود: متاسفانه در سالهای اخیر به گروه های نخبگانی بهایی داده نشده است و در همین راستا حوزه هنری این آمادگی را دارد که مکان های خود را در اختیار هرمجموعه اندیشه ای و نخبگانی برای انجام فعالیت هایشان قرار دهد.

آزادی توسعه دسترسی عمومی و مصرف تولیدات هنری حوزه هنری استان و تولیدات فاخر ملی را هم راهبرد دیگر حوزه هنری در این سند عنوان کرد و افزود: ما در این راهبرد به دنبال این هستیم که یک هنرمند بتوانند از هنر خود کسب درآمد کند.

وی افزود: اگر اتصال بین هنرمندان و مردم را برقرار کنیم قطعا آثار هنرمندان توسط مردم خریداری شده و چرخ اقتصاد هنر و فرهنگ به گردش در می اید.

این مسئول گفت: در همین راستا اقداماتی از جمله راه اندازی استارتاپ ها، اتصال به فروشگاه های مجازی و… را در دستور کار داریم.

آزادی توسعه و بهبود مولفه های درون سازمانی حوزه هنری استان را هم راهبرد پایانی در این سند عنوان کرد و افزود: در این راهبرد به دنبال آموزش و ارتقا عملکرد نیروهای خود حوزه هنری هستیم.

رییس حوزه هنری استان کرمانشاه با ابراز امیدواری در زمینه اجرایی کردن این سند گفت: چنین اقداماتی باید در سطح کشور هم صورت گیرد، چرا که متاسفانه در حال حاضر ریل و سند جامعه فرهنگی در کشور نداریم و همین امر موجب شده شاهد موازی کاری های بسیار در حوزه فرهنگ و هنر باشیم.

وی افزود: در حال حاضر 52 دستگاه در زمینه فعالیت های فرهنگی و هنری مشارکت دارند و 23 دستگاه منحصرا در این حوزه فعالیت می کنند، اما به دلیل عملکرد جزیره ای و برخی موازی کاری ها نتیجه ای که باید حاصل نمی شود.

مذاکره با سرمایه گذار ساخت پردیس سینما پیروزی

رئیس حوزه هنری استان در ادامه اشاره ای به وضعیت سینماهای حوزه هنری داشت و در خصوص آخرین وضعیت سینما پیروزی، از پای کار آمدن سرمایه گذار جدید در این پروژه خبر داد.

آزادی گفت: خوشبختانه سرمایه گذار جدید پای کار آمده و در حال نهایی کردن مذاکرات هستیم.

وی افزود: در این پروژه به دنبال فقط ساخت یک سینمای ساده نیستیم و در نظر داریم یک پردیس سینمایی حداقل هفت طبقه در محل سینما پیروزی فعلی احداث شود.

آزادی برآورد اعتباری برای ساخت این پردیس را 50 میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: اگر سرمایه گذار سازه پردیس را احداث کند، کار تجهیز آن با حوزه هنری خواهد بود.

رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه با اشاره به نیاز بالای استان به ساخت این پردیس سینمایی گفت: کرمانشاه در مجموع سه سینما دارد که هیچ کدام از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.

وی افزود: متاسفانه 70 تا 80 درصد سینماهای کشور در تهران متمرکز شده و مابقی در اصفهان و مشهد و تبریز است و تنها 10 درصد سینماهای کشور بین مابقی استانها توزیع شده است.

آزادی گفت: کرمانشاه در این بین جزو استان های کم برخوردار است و جای خالی یک پردیس سینمایی در کلانشهر کرمانشاه که قطب غرب کشور هم محسوب می شود به شدت احساس می شود.

12 برنامه فرهنگی و هنری در هفته انقلاب داریم

رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به شروع هفته هنر انقلاب از 20 فروردین ماه به خلاصه‌ای از برنامه های مهم این هفته اشاره کرد و افزود: تجدید میثاق با شهدای هنرمند، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، برگزاری عصر شعر و برپایی نمایشگاه هنر انقلاب از جمله برنامه هایی است که در این هفته اجرایی شده و در حال اجراست.

وی افزود: علاوه بر این در این هفته پویش “شهر من” هم با محوریت مناسب سازی جامعه برای معلولان با همکاری اداره کل بهزیستی استان در رشته های پوستر، کاریکاتور و تصویرسازی برگزار شد.

آزادی گفت: در مجموع برگزاری 12 برنامه فرهنگی و هنری در این هفته برنامه ریزی شده است.

وی از نامگذاری تماشاخانه حوزه هنری به نام هنرمند کرمانشاهی “داریوش گراوندی” خبر داد و افزود: این نامگذاری طی مراسمی در این هفته انجام خواهد شد.